إسكندرانى
مرحباً بك معنا فى بيتك الثانى

إسكندرانى

الرئيسيةالرئيسية  س .و .جس .و .ج  بحـثبحـث  التسجيلالتسجيل  دخولدخول  

شاطر | 

هل تقبل ان يصارحك احد ما بعيوبك ؟؟!

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
moonshadow
Super Administrator
Super Administrator

مُساهمةموضوع: هل تقبل ان يصارحك احد ما بعيوبك ؟؟!   الخميس سبتمبر 25, 2008 8:16 am

هل تقبل ان يصارحك احد بعيوبك

لكل إنسان مهما كان أخطاء و عيوب , فهو محكوم في هذا بقدر من الله عز وجل أن خلق بشرًا

يعتريه النقص 'كل ابن آدم خطاء' .

وطبعاً أنا لا أقصد بالعيوب هنا العيوب الخِلقَية , ولكن أقصد

العيوب في التصرفات او الطباع ..

على سبيل المثال : لو كان لك صديق وهذا الصديق به من الصفات

الجميلة الشيء الكثير ولكنه نمّام

أو كذّاب أو كثير الكلام ,, هل ستواجهه ؟؟

واذا كانت هذه الصفات فيك ( مثلاً ) هل سترضى اذا واجهك بها .

بصراحة هل ستعتبرها هدية ؟؟؟؟!!!!!

أم ستعتبرها إهانة وتدخل فيما لايعنيني أم وقاحة؟

انتظر .. وفكر قبل الإجابة قليلاً .

إذا كنت تعتبر المصارحة بالعيوب هدية كما قال عنها سيدنا عمر بن الخطاب رضي الله عنه : (رحم

الله امرأ اهدى إلي عيوبي ) . فما هو لون الغلاف أو شكل الغلاف ( أقصد هنا الأسلوب ) الذي تحب أن

تغلّف به هديتك ؟

هل تعرف عيوبك بشكل واضح وجلي ؟ وأيهما أكثر وضوحا بالنسبة لك . عيوبك أو صفاتك الحسنة ؟
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
magnon 7abebty
Super Administrator
Super Administrator

مُساهمةموضوع: رد: هل تقبل ان يصارحك احد ما بعيوبك ؟؟!   الخميس سبتمبر 25, 2008 1:19 pm

االغلاف انه تكون المصارحة دي بيني وبينه عشان ده حيبين فعلا لو كانت نيته مصارحتي بالعيوب دي ولا اهانتي ومعايرتي بيها وفي نطاق الصراحة مش الوقاحة زي ماقلتي يا امنية واكيد هو لو بيحبني حيقولي ده من عشمه وانه مش عايزني ابقى وحش في عين حد
وانا لو بحبه زي مابيحبني انا مش حزعل طبعا وحعتبرها احلى هدية منه طالما هو بيصارحني بعيوبي وعايزني اظبط نفسي واشيل العيوب دي

عيوبي طبعا كتير ومنها

اني بحكم على الناس من اول مقابلة وساعات من شكلهم وده أكبر عيب فيا مع اني عرفت كتير انه غلط بس مش عارف اتخلص من العيب ده

واني لو حد عمل معايا موقف مش بنساه بسهولة ومش بعرف انسى حد ومش عارف ده عيب ولا حاجة كويسة
وعندي حاجة متناقضة وهي ان لو في اتنين بحبهم أوي وكل واحد فيهم عمل معايا موقف ممكن انسى لواحد موقف والتاني افضل فاكرهوله مع ان الاتنين بحبهم بنفس الدرجة وغلاوتهم واحده بس حد فيهم بحبه أوي لدرجة اني بنساله الموقف ده والتاني بحبه أوي لدرجة اني مكنتش متوقع منه كده وبالتالي مش بنساهوله بسهولة
وفي طبعا عيوب كتير مش بلاحظها بس اكيد موجوده

وبصراحة انا شايف عيوبي اوضح بالنسبة لي ومستني حد يشوف الحلو فيا ايه ويقوله
andyfay
عضو سوبر
عضو سوبر

مُساهمةموضوع: رد: هل تقبل ان يصارحك احد ما بعيوبك ؟؟!   الخميس سبتمبر 25, 2008 5:57 pm

اكيد طبعا كل واحد فى عيوب مفيش انسان كامل بس الغلط ان الواحد تكون عيبوبه اكتر من مميزاته وفى واحد ممكن تكون عنده ميزه وهو فاكرها عيب يعنى ممكن الواحد لو طيب يفكر ان ده عيب فيه زى ما احمد قال لو حد عمل معاه موقف مش بينسى الموقف ده ودى طبعا تتحسب ميزه او عيب على حسب الموقف ممكن يكون موقف صغير ومش محتاج انك تزعل طبعا فى الحاله دى يكون عيب فيك لكن لو موقف مينفعش انك ترجع تكلم الشخص ده تانى فى الحاله دى تكون ميزه وطبعا كل واحد فى عيبوب انا عن نفسى حصل معايا موقف عشان كنت بعامل اى حد اشوفه لاول مره انه محترم وطبعا اللى حصل معايا عاملت انسان طلع انه محترم وهو طلع مش محترم بالمرررررررررررررره ومن ساعتها بقيت اعامل اى حد اشوفه لاول مره انه مش كويس لحد ما اثبت العكس ودى طبعا عن نفسى مش عارفها ميزه ولا عيب وطبعا اخر سؤال امنيه قالته اكيد مفيش حد يعرف انهى اكتر مميزاته ولا عيبوبه المفروض الناس هيا اللى تحكم مش انا
magnon 7abebty
Super Administrator
Super Administrator

مُساهمةموضوع: رد: هل تقبل ان يصارحك احد ما بعيوبك ؟؟!   الخميس سبتمبر 25, 2008 6:36 pm

يا عمرو سؤال امنية مكانش ايه اكتر المميزات ولا العيوب ....السؤال كان ايه أوضح ليك انت نفسك مميزاتك ولا عيوبك

اوعن نفسي قلت عيوب انا شايفها في نفسي وفي ميزة كمان فيا وهي اني لما ببقى غلطان بقول انا غلطان وببقى مستعد اتأسف للي غلطت معاه قدام الدنيا كلها ومش بكابر وافضل اقول انا مش غلطان وارفض اني اتأسف

وانت يا عمرو بتعامل اي حد تشوفه لأول مرة على انه مش كويس؟؟؟ مش عارف ده يعتبر عيب ولا ميزة بس انا شايفه مش غلط طالما نيتك سليمة وانك مستني من الشخص ده انه يثبتلك العكس وانه كويس

وعلى فكرة طريقتك دي طريقة الشعب والحكومة الالمانية.....لأنهم بيعتبرو اي اجنبي في البلد جاسوس وبيراقبوه لحد مايثبت العكس

وليا كلام معاك تاني عشان اعرف ايه حكايتك مع تركيا Smile Smile Smile
andyfay
عضو سوبر
عضو سوبر

مُساهمةموضوع: رد: هل تقبل ان يصارحك احد ما بعيوبك ؟؟!   الجمعة سبتمبر 26, 2008 5:38 am

اه انا عارف ان سؤال امنيه كان ايه العيبوب والمميزات بالنسبالك بس طبعا معظم الناس مش بيشوفوا العيبوب بتاعتها ولازم حد يصارحهم بيها عشان اى انسان ليه وجهة نظر وبيشوف نفسه ان هو الوحيد اللى صح فى الدنيا وكمان سيبك من كل ده العيبوب دى كلها ممكن تتصلح لكن فى عيبوب تانيه كتير بتكون فى الانسان عمره ما هيغيرها زى البخل مثلا دى حاجه صعبه اوى والانسان البخيل عمره ما يشوف نفسه بخيل وفى صفه تانيه مش بتتغير كمان زى الكدب مثلا ودى اوحش حاجه فى الدنيا وبس كده وعايز اقولك يا احمد مين قلك انى بحب تركيا اكيد مفيش غيرها صح Very Happy Very Happy Very Happy
magnon 7abebty
Super Administrator
Super Administrator

مُساهمةموضوع: رد: هل تقبل ان يصارحك احد ما بعيوبك ؟؟!   الجمعة سبتمبر 26, 2008 4:09 pm

هي مظلومة يا عمرو انا اللي سألتها لما شفت معظم مشاركاتك تركي وقالتلي انك بتحب تركيا هي مقالتش منها لنفسها كده

وبعدين ايه يعني لما تحب تركيا

مانا بموت في حاجة اسمها ايطاليا بس غيرك خالص.....معرفش ولا كلمة ايطالي
temoooo
اسكندرانى جديد
اسكندرانى جديد

مُساهمةموضوع: رد: هل تقبل ان يصارحك احد ما بعيوبك ؟؟!   الأربعاء أكتوبر 15, 2008 11:10 am

بصوا اى حد ممكن يضايق لما حد يقولوا عيوبه بس انا شايف انها مساله متزعلش انا عن نفسى الصراحه الصراحه ممكن اضايق
رمانسى مصرى
اسكندرانى جديد
اسكندرانى جديد

مُساهمةموضوع: رد: هل تقبل ان يصارحك احد ما بعيوبك ؟؟!   الأحد أكتوبر 19, 2008 2:59 pm

بصراحه ياجماعه لما حد يصارحنى بعيوبى انا ببقى محرج شويه منه لانه شايف الصفات اللى مش كويسه دى فيا بس فى نفس الوقت بكون مبسوط وسعيد اوى لان لما حد بيصارحنى بعيوبى عن حقيقه فدا بيكون خايف عليا وعاوز مصلحتى اكيد لانى بعد كدا هحاول بكل السبل انى اتخلص من العيوب دى بقدر الامكان ومش هتختلف الطريقه اللى هيوصل لى بيها العيوب اللى هو شايفها المهم الصراحه اولا واخيرا , دا بالاضافه ان الواحد بيكون سعيد اوى لما حد يمدح فيه بس طبعا مش لدرجة الغرور والتكبر
moonshadow
Super Administrator
Super Administrator

مُساهمةموضوع: رد: هل تقبل ان يصارحك احد ما بعيوبك ؟؟!   الإثنين أكتوبر 20, 2008 3:00 pm

شكرا ليكم كلهم على مشاركتكم
احمد
اسكندرانى جديد
اسكندرانى جديد

مُساهمةموضوع: رد: هل تقبل ان يصارحك احد ما بعيوبك ؟؟!   الثلاثاء أبريل 07, 2009 7:26 am

مش هتسدأى لو قلتلك ان انا مش محتاج حد يعرفنى عيوبى لان انا فعلا كل شويه بصارح نفسى بيها وبحاول اصلح ,,,مفيش اجمل من ان يكون الواحد صريح مع نفسه وعارف قدره كويس لان رحم الله امرئ عرف قدر نفسه....مواضيعك كلها تحفه شكرا ليكى

هل تقبل ان يصارحك احد ما بعيوبك ؟؟!
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1